(Carsten Moss Jensen – D143 28-11-03)
Om der er en fordel ved at bruge en vinterpresenning over sin båd eller ej, er der delte meninger om. Vi har i nogle sæsoner ladet vores Grinde stå uoverdækket. Sidste vinter havde vi fået lavet en presenning der lå over en langsgående lægte og stod åben i for / agter enden således at båden ikke var uden ventilation. Med presenningen var der den klare fordel at Grinden ikke blev fugtig i kahytten. Alt kondensvand samlede sig nu på indersiden af presenningen, og ikke som tidligere på indersiden af kahytstaget. Teaktræet i cockpittet klarede også bedre vinteren.
Vi indkøbte en gammel meget kraftig presenning fra en lastvogn (findes let i den blå avis).
Derudover skal bruges 2 lægter a 5 * 10 * 600cm til at løfte presenningen fri af kahytten.
Der placeres 2 tværgående stykker lægte ved for og agter pulpit og et stykke på mastefoden og op gennem mastehullet.Disse 3 tjener som anlæg for den langsgående lægte der kan samles af 2 stykker af det tiloversblevne træ.
Vi afsatte mærker på den langsgående lægte for hver 50cm og målte afstanden tværs over båden ved alle mærkerne.Disse bredder tillagde vi 40cm til overhæng og ombukning.Herefter kunne presenningen skæres ud. Kanten blev ombukket 5cm og smeltet sammen med en elektrisk varmepistol. Til sidst blev der slået messingøjer i (kan købes i et bygge marked)
Presenningen og skelettet er meget let og hurtigt monteret, søgelænderet skal blot frigøres for og agter, sceptrene tages op af scepterfødderne og ligges ind på dækket.
Pris:
Brugt lastbilspresenning kr. 600,-
Træ/skruer/øjer kr. 300,-