Beslag til indføring af storsejlsslæder på mast.
Langt de fleste Grinder har nu storsejl med slæder. Flere får storsejl med gennemgående sejlpinde.
Konsekvensen af disse ændringer er at man kan blive nødt til at fjerne eller modificere det oprindelige sejlindføringsbeslag. Ved gennemgående sejlpinde har man svært ved at få den eksisterende bompressening til at passe – storsejlet fylder for meget ved masten. Når man reber, skal man oftest skynde sig op til masten for at tage den nederste slæde ud.
Hvad kan man gøre?
Der er nu en løsning på disse problemer. Peter Bruun har fået konstrueret det viste mastebeslag, hvor man kan få slæderne ind ved at åbne den lille skydelåge. Når først slæderne er på plads, “vinder” man ca. 30 cm. hulkel, og sejlet kan komme helt ned til bommen ved svanehalsen på masten.
Hullerne til beslaget er placeret så man ikke kommer til at bore i ledningerne hvis de er trukket i de specielle ledningsprofiler inde i masten. Der skal files lidt til – dvs. der skal fjernes lidt af hulkelens vulst så beslaget kan komme på plads. Beslaget popnittes på. Med en lille nedstryger, en fil og en popnittetang, så tager operationen under 1 time at gennemføre. Det anbefales at isolere mellem det rustfri beslag og aluminiumsmasten. Jeg brugte noget klar selvklæbende bogindbindigsplast, som blev sat på beslaget før montering.
Beslaget er på lager og kan findes på prislisten fra Peter Bruun.
Hvis man synes Peter Bruuns løsning er for dyr, så har Hyrokkin på sin hjemmeside vist en billigere og alternativ løsning. Ud fra en mastestump til en Flipperjolle, tildanner man et hulkelsbeslag der passer i hullet efter det originale beslag. Det skrues i for mindst 2 gange om året skal man have slæderne ind eller ud.
Hvis man så samtidig giver sine skivgathjul lidt “smørelse” – jeg brugte teflonspray, så overraskes man over den lethed der er ved at sætte og tage storsejlet ned!
God vind – Hans Storm, Mira 138.