Motorbakning
(Claus Broge – forkortet version af artikel i Grinde Nyt efterår 2001)
Problem: 1) Snævert bassin hvor båden skal vendes 180 grader
2) Forlade en plads i et snævert bassin
Løsning: Brug de naturlige kræfter – dvs. vind og skruens rotation.
Husk: Når skruen Bakker, trækker Bagen til Bagbord.
Ved situation 1 – reducer farten og søg til bagbord side af bassinet. Læg roret i borde og giv lidt gas/skrue. Når stævnen er ovre i styrbord side af bassinet slås bak, og uanset hvor du holder roret, vupti, Bagen går til Bagbord og båden placerer sig med bagen ind i bassinet og stævnen ud mod det åbne vand (æren reddet!), når stævnen er fri – fremad og udad!
(kun vind der modvirker bevægelserne fremkaldt af skruen kan ødelægge manøvren).
Situation 2 – deles op i A) Den lette, B) den svære, C) den umulige.
A: Du ligger med stævn mod øst på en pæl/bøje plads, bassinets åbning er mod syd. Når fortøjningerne er sluppet og du trækker ud lægges roret for syns skyld i borde til styrbord og der slås bak, bagen går nu til bagbord – ind i bassinet, stævnen peger mod syd – der er fri bane ud!
B: Du ligger med stævnen mod vest, bassinets åbning er mod syd. Når fortøjningerne er sluppet, træk dig ud til pæl/bøje (bjerg fortøjningerne) og skub/træk båden ud i i bassinet – hold fast i bøjen/pæl på styrbord side og brug denne til at få vendt stævnen i retning mod bassinets åbning (syd) – først herefter slås skruen til !
C: Du ligger i samme bassin – med stævn mod øst eller vest – der er kraftig vind fra nord. Slip den læ fortøjning ført – træk ud til pæl/bøje – slip luv fortøjning så sent som muligt. Skub/hiv dig fri af pæl/bøje. Du vil med næsten usvigelig sikkerhed befinde dig med hækken mod syd! (den gale vej). Det er i denne situation du skal bide al skam i dig og bakke ud! Du kan roligt hilse venligt på andre Grinde sejlere du møder på vejen ud, for de forstår dig! Pas på med farten – du har medvind – det kan være nødvendigt at bakke hele vejen ud hvis der ikke er et egnet sted at vende båden.
Husk den letteste plads ombord, under enhver havnemanøvre, er den ved roret!
En løsning kan være en ny skrue/propel – se teknik.